
Onze aanpak
Hoe we te werk gaan
Samenwerking met Overheidsinstanties
We werken samen met overheidsinstanties in zowel Nederland als Chili om beleidsveranderingen te stimuleren.
Beveiliging van Documentatie
We zorgen ervoor dat alle relevante documenten zoals afstammingsdossiers, roots-dossiers en jaarverslagen veilig worden gesteld.
Beveiliging van Documentatie
We zorgen ervoor dat alle relevante documenten zoals afstammingsdossiers, roots-dossiers en jaarverslagen veilig worden gesteld.
Ondersteuning van Strafrechtelijk Onderzoek
We werken actief samen met het lopende strafrechtelijke onderzoek in Chili om daders en medeplichtigen van kinderontvoering en illegale adoptie voor het gerecht te brengen.
Begeleiding bij Roots-zoekingen
We bieden uitgebreide begeleiding bij het zoeken naar roots, inclusief ondersteuning in culturele historie, persoonlijke familiegeschiedenis en vertolking in de oorspronkelijke taal.
Een Basisrecht
Identiteitsherstel
Voor velen is het vanzelfsprekend om te weten wie hun ouders zijn, hun geboortedatum en geboorteplaats. Echter, voor een grote groep eerste generatie interlandelijke Chileense geadopteerden is dit niet vanzelfsprekend. Zij kwamen als baby of klein kind onder niet-conforme omstandigheden naar Nederland. Vaak werden biologische ouders misleid of gedwongen hun kinderen af te staan, zonder hun toestemming. Dit gebrek aan informatie over hun afkomst heeft diepe emotionele en psychologische gevolgen.
Met bijdrage en ondersteuning van
Mw. T.Hoogermolen: Spaans Taleninstituut
Mw. A. Martinez : Psycholoog
Dhr M. Alsche : Stamboom/ DNA hulp My Heritage
Archief en onderzoek
-
Klacht die Stichting Chilean Adoptees heeft ingediend tegen het MvJeV ivbm geen communicatie en beantwoorden van vragen
Geordende Correspondentie m.b.t. Klacht Stichting Chilean Adoptees – MvJeV
Woensdag 23 april 2025 – Stichting Chilean Adoptees aan MvJeV
Geachte mevrouw K,
Op 24 februari 2025 hebben wij bij uw organisatie een klacht ingediend over de werkwijze van het MvJeV.
Hiervoor hebben wij van jullie op 26 februari 2025 een ontvangstbevestiging ontvangen.
U heeft aangegeven dat de klacht pas op 22 april 2025 formeel door u is ontvangen en dat deze toen aan u is overgedragen. U gaf daarbij aan dat de klacht vanaf die datum in behandeling had moeten worden genomen, maar dat dit niet is gebeurd. U bood hiervoor uw excuses aan en liet weten dat er intern onderzocht wordt hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Tot op heden is er echter nog steeds geen inhoudelijke afhandeling van onze klacht. Hiermee stellen wij u formeel in gebreke wegens het niet tijdig nemen van een beslissing op onze klacht. Wij verzoeken u binnen twee weken na ontvangst van deze brief alsnog een besluit te nemen.
Indien u nalaat binnen deze termijn een besluit te nemen, zullen wij beroep instellen bij de rechtbank wegens het niet tijdig nemen van een besluit zoals bedoeld in artikel 6:12 van de Algemene wet bestuursrecht.
Met vriendelijke groet,
Stichting Chilean Adoptees
Donderdag 24 april 2025 Reactie van DGSenB (MvJeV)
Geachte mevrouw,
Uw verbazing en teleurstelling met betrekking tot de gang van zaken rondom uw klacht is geheel begrijpelijk. Nogmaals bied ik u onze welgemeende excuses hiervoor aan.
Zoals mijn collega, mevrouw K, u al in een eerdere e-mail heeft bevestigd, is de wettelijke behandeltermijn van uw klacht per 26 februari 2025 gaan lopen. Daar bestaat geen discussie over. Op dit moment zijn wij bezig met het uitzoeken en het doen van navraag hoe het komt dat uw klacht binnen de organisatie is blijven liggen. Uw klachten daaromtrent nemen wij zeer serieus en trekken wij lering uit zodat dit in de toekomst kan worden voorkomen.
Ook zijn wij op dit moment bezig met de inhoudelijke behandeling van uw klacht. Graag gaan wij met u daarover in gesprek en indien u dit wenst, zal er ook een hoorzitting plaatsvinden. Graag verneem ik van u of u dit wenst.
Eveneens geeft u aan dat u binnen twee weken een beslissing op uw klacht wenst. Dit is begrijpelijk, maar een beslissing op uw klacht met een termijn van twee weken kan niet worden gehaald wanneer wij nog met u in gesprek gaan over uw klacht en/of nog een hoorzitting plaats zal vinden. Wij willen u namelijk de tijd, ruimte en professionaliteit bieden die iedere klacht behoort te verkrijgen. Ik begrijp dan ook ten volle als u voorkeur geeft aan een schriftelijke beslissing en af wil zien van een gesprek en/of een hoorzitting. Graag verneem ik van u op dit punt.
Met vriendelijke groet,
(Klachtencoördinator DGSenB)
Dinsdag 29 april 2025 Stichting Chilean Adoptees aan MvJeV
Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht van 24 april 2025 en de excuses voor de gang van zaken rondom onze klacht. Wij waarderen uw inspanningen om de oorzaken van de vertraging te onderzoeken en de klacht inhoudelijk te behandelen.
Na zorgvuldige overweging heeft het bestuur van Stichting Chilean Adoptees besloten af te zien van een gesprek en/of hoorzitting. Wij geven de voorkeur aan een schriftelijke beslissing op onze klacht, zodat deze zo spoedig mogelijk kan worden afgehandeld.
Wij verzoeken u vriendelijk om binnen de gestelde termijn van twee weken, zoals vermeld in onze ingebrekestelling van 23 april 2025, een besluit te nemen.
Met vriendelijke groet,
Stichting Chilean Adoptees
-
Correspondentie
-
Correspondentie/ Vragen
Stichting Chilean Adoptees heeft als doel waarheidsvinding, de klacht aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid is gegrond verklaard!!!
Met dit publiceren geven wij weer wat voor deuren je als geadopteerde maar soms ook anderen moeten in trappen voordat je gehoord wordt!
Laat het een les zijn voor DGSenB...
Maruchiwe